Avantaje Evans Powersports
Avantajele lichidului de racire Evans Powersports.
Cursele enduro ?i off-road solicit? la maxim instala?iile de r?cire ale unei motociclete de cross - asta o ?tim cu to?ii. De la radiatoare înc?rcate cu noroi în timpul celor trei ore cât ?ine o curs? de motocross pân? la pr?jirea ambreiajului la urc?ri în pant? în curse de enduro extrem, e clar c? cerem mult de la motoarele noastre. Dup? cum ?tim prea bine mul?i dintre noi, „fierberea” poate avea consecin?e deloc de dorit.
Produc?torul lichidului de r?cire Evans Waterless Coolant spune c? acest produs te poate sc?pa de grija legat? de supraînc?lzirea motorului. Cei de la Enduro21.com au decis s? afe ceva mai multe despre acest lichid de r?cire cu punct înalt de fierbere ?i propriet??i anti-înghe? ?i anti-coroziune.
Haide?i s? vedem ce a avut de spus John Light, directorul Diviziei sporturi cu motor (Powersports) din cadrul Evans, pe care cei de la Enduro21.com l-au sunat pentru o mic? discu?ie ...
S? începem cu începutul: de ce este a?a de important un punct înalt de fierbere?
John Light: “Punctul de fierbere al unui lichid de r?cire este punctul s?u sensibil, ca s? zic a?a. Când se vorbe?te de „temperatura motorului”, cel mai probabil oamenii se refer? la temperatura lichidului de r?cire. Dac? vezi acolo 90-100oC grade, totu-i bine, îns? dac? urc? la 110oC, dintr-o dat? vezi abur, motorul da rateuri ?i, în general, merge prost.”
„Metalul motorului poate rezista la o cre?tere a temperaturilor cu 10 grade, îns? nici nu trebuie mai mult ca temperatura antigelului s? dep??easc? punctul de fierbere. Aburul din pasajele de r?cire îndep?rteaz? lichidul de r?cire de metal, ceea ce face ca temperaturile s? creasc? brusc cu sute de grade. Acestea sunt punctele fierbin?i care provoac? detona?iile in motor. La 110oC sau chiar mai mult, lichidul de r?cire de la Evans î?i p?streaz? starea lichid?, permi?ând metalelor s? împr??tie c?ldura ?i s? ?in? sub control temperaturile metalului.”
Ce se întâmpl? când temperatura cre?te prea mult?
„Când chiulasa se deformeaz? u?or ?i presiunea exercitat? de cuplul de strângere asupra suprafe?elor de îmbinare devine inegal?, cedeaz? garnitura de chiulas?. Asta se întâmpl? tot din cauza aburului din pasajele de r?cire. Fie c? vorbim de un motor în doi timpi sau în patru timpi, fierberea începe pe partea de evacuare a chiulasei, pentru c? acela e punctul în care temperatura este cea mai ridicat?. Când temperatura metalului de pe partea respectiv? cre?te semnificativ în compara?ie cu partea de admisie, care este mai rece, chiulasa se deformeaz?.”
„Dac? pui o chiulas? în cuptor ?i o înc?lze?ti uniform, nu se va deforma, indiferent cât de tare se încinge. Evans poate ajuta la gestionarea temperaturilor metalului ?i la eliminarea riscului de deteriorare datorit? faptului c? lichidul de r?cire r?mâne în stare lichid?. Acest lucru împiedic? temperaturile metalului s? creasc? necontrolat.”
OK, grozav, dar exist? ?i dezavantaje?
„Pre?ul i-ar putea descuraja pu?in pe unii utilizatori (Evans Powersports Coolant are un pre? de 159 RON la bidon de 2L), îns?, având în vedere avantajele pe termen lung, merit?. De asemenea, procesul de golire este o idee mai laborios, deoarece trebuie avut grij? s? se elimine complet orice reziduuri de lichid de r?cire pe baz? de ap?.”
„În orice caz, ?i al?i produc?tori recomand? o cl?tire meticuloas? a rezervorului pentru lichid înainte de a efectua orice schimb de lichid de r?cire, pentru a se evita contaminarea încruci?at?. Procesul de cl?tire recomandat de noi are scopul exclusiv de a îndep?rta apa. Cea mai mare preocupare a noastr? legat? de orice tip de defec?iune a instala?iei de r?cire ?ine de componentele din plastic. Câteva exemple de astfel de componente ar fi un rotor din plastic al pompei de ap? sau racord în Y din plastic. La astfel de componente ne-am a?tepta s? cedeze în condi?ii extreme pe o durat? lung? de timp (curse de hard enduro, teren accidentat ?i noroios). Aceste probleme pot fi u?or eliminate, înlocuind componentele din plastic cu unele din metal ?i racorduri de furtun din silicon.”
?i-a dovedit lichidul de r?cire de la Evans eficien?a în curse? Cine îl folose?te?
„Sunt a?a de multe echipe ?i pilo?i c? le-am pierdut num?rul. În trecut, mai multe echipe foloseau Evans, f?r? s? recunoasc? acest lucru, de team? s? nu se afle „avantajul lor secret”. GNCC este un bun exemplu de serie pentru care lichidul nostru de r?cire vine m?nu??, având în vederea lungimea curselor ?i faptul c? întotdeauna se întâlnesc pe traseu por?iuni cu noroi, care poate cauza înfundarea radiatorului.
“Evans r?mâne în stare lichid? chiar ?i atunci când radiatorul este înfundat cu noroi, a?adar o grij? în minus pentru pilot. Folosesc lichidul de la Evans ?i Honda Racing, inclusiv echipele Rally, MXGP ?i RedMotoEnduro, AmPro Yamaha, Beta Factory, Tely Energy KTM, Pheonix Honda, Coastal Racing, Lunova Racing.”
Referitor la schimbul de lichid de r?cire Evans, a? vrea s? v? m? l?muri?i ce se întâmpl? dac? r?mâne ap? sau lichid de r?cire vechi în instala?ie?
“Evans Powersports Coolant este un amestec special de glicoli ?i aditivi, iar în cazul în care con?inutul de ap? este prea mare, lichidul va func?iona ca un antigel pe baz? de ap?. Un con?inut excesiv de ap? ar compromite avantajele. Acestea fiind spuse, în caz de urgen?? pute?i f?r? nicio problem? s? ad?uga?i ap? ca s? ajunge?i acas?.
„Evans Prep Fluid poate fi utilizat pentru a cl?ti instala?ia de lichide reziduale, dar poate s? nu fie necesar pentru o motociclet? de cross. Pentru un 450 trebuie pu?in mai mult de jum?tate de sticl? de lichid de r?cire, a?a c? pute?i folosi chiar o can? sau dou? de lichid de r?cire pentru cl?tire. Suflarea de aer în radiator ajut? ?i ea la eliminarea antigelului vechi. Evans recomand? ca, pentru o performan?? optim?, con?inutul de ap? s? fie sub 5%.”